Ostokäyttäytyminen ja materiaalitietoisuus tekstiilien kuluttajan kestävän elämäntavan lähtökohtana
Ostokäyttäytyminen ja materiaalitietoisuus tekstiilien kuluttajan kestävän elämäntavan lähtökohtana
Tekstiiliteollisuus
ja tekstiilijäte
Vaatteiden ja erilaisten tekstiilien valmistaminen vaatii suuria määriä resursseja kuten vettä ja maata, jossa kasvattaa esimerkiksi puuvillaa, pellavaa ja muita kuituja tekstiiliteollisuuden käyttöön. Etenkin puuvillan kasvattaminen vaatii massiivisia määriä vettä ja maata, jotta voidaan tuottaa tarpeeksi vastaamaan ihmisten kulutusta. Yhteen puuvillasta valmistettuun t-paidan tuottamiseen tarvitaan noin 2700 litraa makeaa vettä – tämä vastaa yhden ihmisen 2,5 vuoden veden tarvetta. (European Parliament infographic, 2020).
Puuvillan kasvatus onkin yksi suurimmista makean veden kuluttajista maailmassa ja on vaikuttanut sen kasvatusalueilla vesipulaan. Tekstiiliteollisuus vaatii suuria määriä vettä myös vaatteiden värjäämistä ja pesemistä varten, minkä arvioidaan olevan syyllinen jopa 20 % maailman puhtaiden vesien saastumisesta. (European Parliament infographic, 2020; Finnwatch 2022).
Pelkästään EU-alueella tekstiiliteollisuus vaatii 175 168 000 000 kg raaka-aineita ja 4 032 000 000 m3 vettä vuosittain. Tästä myös koituu myös 270 kg hiilidioksidipäästöjä jokaista EU:ssa asuvaa ihmistä kohden joka vuosi. Käytännössä tämä tarkoittaa 121 miljoonaa tonnia kasvihuonekaasuja pelkästään EU-alueelta vain tekstiiliteollisuudesta johtuen. Päästöjen ja veden kulutuksen lisäksi tekstiiliteollisuus vaatii vuosittain noin 179 200 neliökilometriä maan pinta-alaa vain EU:n kansalaisten tekstiilien valmistukseen. Se vastaa noin puolta Suomen pinta-alasta. (European Parliament infographic, 2020).
Pelkästään Suomeen tuodaan vuosittain 120 000 tonnia tekstiilejä ja vaatteita vuosittain, mikä vastaa noin 22 kg jokaista suomalaista kohden. Erinäisten arvioiden mukaan Pohjoismaissa ja Suomessa keskiverto ihminen ostaa 13-16 kg uusia vaatteita vuosittain, joten merkittävä osa aivan käyttämättömistäkin tekstiileistä päätyy kaatopaikoille. Koko maailmassa syntyy vuosittain noin 92 miljoonaa tonnia tekstiilijätettä, joille ei ole muuta paikkaa kuin massiiviset tekstiilien kaatopaikat. (Vuorio, 2023).
Mutta miksi
sitten tuotamme tekstiilejä niin paljon?
Koska ihmiset ostavat niitä.
Ostokäyttäytyminen
ja pikamuoti
Ihmiset ylikuluttavat tekstiilejä. Yksilöiden tekstiilien kulutus on kasvanut, ja yhdeksi syyksi tähän nähdään olevan muodin lyhytaikaisuus ja nopea vaihtuvuus. Jokin vaate, asuste tai tyylisuuntaus on trendi vain hetken, minkä jälkeen siirrytään uuden trendin pariin ja ostetut vaatteet tuntuvat vanhoilta tai epämuodikkailta. Nykyään trendit ja muodin syklit saattavat sosiaalisen median vaikutuksen vuoksi vaihdella kuukausittain tai pahimmillaan jopa viikossa. Monet vaateketjut, jotka harjoittavat pikamuotia, ovat osanneet hyödyntää ihmisten ostohalua ja pikamuodin trendejä, ja tarjoavat ihmisille edullisen vaihtoehdon ostohalun tyydyttämiseen. Pikamuoti (fast fashion) tarkoittaa nopeaa kulutusta, jolloin tuotteiden materiaaleissa tai valmistuksessa ei ole huomioitu ympäristöystävällisyyttä tai eettisyyttä, vaan tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman nopeasti ja halvasti mahdollisimman paljon halpoja tuotteita markkinoille. Pikamuotiketjut ovat vaate- ja tekstiiliketjuja, jotka toimivat näin ja myyvät edullisia vaatteita kuluttajille.
Kyseessä on kysynnän ja tarjonnan laki (Eastin & Arbogast 2011). Tarjonta vastaa kysyntään: ihmiset haluavat uusimpien trendien mukaisia vaatteita, joten niitä tuotetaan suuria määriä. Kuten aiemmin kuitenkin todettiin, merkittävä osa näistä vaatteista ei aina välttämättä edes päädy kuluttajalle, vaan trendin vaihtuessa, ostamatta jääneet vaatteet päätyvät kaatopaikoille (Vuorio, 2023).
Onneksi asiaan voidaan kuitenkin vaikuttaa: tarjonta vastaa kysyntää, mutta kysynnän lakatessa, myös tarjonta häviää. Toisin sanoen, jokaisella on valtaa vaikuttaa siihen, mitkä yritykset ja tuotteet pärjäävät markkinoilla. Jos tarpeeksi moni ihminen alkaa boikotoimaan pikamuotiyrityksiä, niiden kannattavuus laskee.
Materiaalitietoisuus,
oman kulutuksen hillitseminen ja kestävät valinnat
Myös Martat ovat tehneet hyvän videon, jossa neuvotaan tunnistamaan laadukkaan vaatteen tunnuspiirteitä sekä vaatteen hoitoa:
Voit myös ostaessa vaatetta miettiä sen valmistusta ja tuotantoa: onko sen valmistuksessa käytetty esimerkiksi vastuullisesti tuotettua puuvillaa, mikä on yleensä merkitty tuotteeseen? Hyvää ja laadukasta vaatetta ostaessa kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon muovia (akryyli, polyesteri, yms.) on käytetty vaatteen materiaaleissa. Mitä vähemmän tuotteessa on muovia, sitä vähemmän siitä liukenee pesujen yhteydessä mikromuoveja vesistöihin.
Materiaalitietoisuuden lisäksi on myös tärkeää miettiä omaa ostokäyttäytymistä ja uuden ostamisen tarpeellisuutta. Sinulla voi olla monia sisäisiä ja ulkoisia syitä haluta jotakin tuotetta. Se voi olla juuri nyt uusinta uutta ja hienoa, sillä voi saada statusta ja kaverien hyväksyntää tai sen voi saada nyt todella halvalla. Mieti kuitenkin aina, miksi haluat ostaa jonkin vaatteen. Tarvitsetko sitä todella? Tuletko käyttämään sitä vielä useita vuosia vai unohtuuko se kaapin pohjalle ja päätyy kierrätykseen alle vuodessa? Ja niissäkin tapauksissa, jolloin tarvitset esimerkiksi uuden talvitakin, voit pyrkiä suosimaan kierrätettyä tai käytettyä vaatetta uuden sijaan. Kirpputorit ovat todella antoisa paikka shoppailulle ja voit niin ottaa osaa kestävien valintojen tekemiseen.
Kaikki yllä mainittu kuuluu kiertotalouden alle. Kiertotalouden lisäämistä on ehdotettu yhdeksi tavaksi vähentää tekstiiliteollisuuden aiheuttamia päästöjä ja jätettä. Ajatuksena on vähentää nykyistä kulutusta, suosia kestäviä tapoja valmistaa uusia tuotteita ja käyttää uudelleen jo olemassa olevia vaatteita. Ihanteellista olisi, jos kankaita ja kuituja voitaisiin hyödyntää niiden koko elinkaaren ajan ilman, että ne päätyvät koskaan jätteeksi. (Finnwatch, 2022).
Tehtäväpaketti
Lue ensin teksti huolella ja katso Kierrätyskeskuksen ja Marttojen videot laadukkaan vaatteen tunnistamisesta. Siirry sitten tehtäviin.
Tehtävä 1.
a) Määrittele tekstistä löytyvät keskeiset käsitteet:
Kysyntä ja tarjonta
Pikamuoti
Tekstiilijäte
Materiaalitietoisuus
Kestävät valinnat
Kiertotalous
Tehtävä 4.
Pohdi omaa ostokäyttäytymistäsi ja mieti, kuinka voisit omassa elämässäsi tukea tekstiilien kestävää ja eettistä kulutusta ja tuottoa. Kirjoita 300-500 sanaa pohdintaa.
Lähteet:
- Eastin, Richard V. & Arbogast, Gary L. (2011). Demand and Supply Analysis: Introduction. CFA Institute.<https://www.cfainstitute.org/-/media/documents/support/programs/cfa/prerequisite-economics-material-demand-and-supply-analysis-intro.pdf> Viitattu 5.1.2024.
- European Parliament infographic (2020; päivitetty 2023). The impact of textile production and waste on the environment (infographics). European Parliament News.<https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20201208STO93327/the-impact-of-textile-production-and-waste-on-the-environment-infographics> Viitattu 10.1.2024.
- Finnwatch (2022). Mitä pikamuodin jälkeen? Oikeudenmukainen ekologinen siirtymä vaate- ja tekstiiliteollisuudessa. Finnwatch Ry, Helsinki.<https://finnwatch.org/fi/julkaisut/pikamuodin-jalkeen> Viitattu 19.1.2024
- Hughes, Kai (2020). Cotton and Climate Change. International Cotton Advisory Committee.<https://www.wto.org/english/tratop_e/agric_e/item_3_icac_climate_change__cotton_final.pdf> Viitattu 10.1.2024.
- Kierrätyskeskus (2018). Tunnista laatuvaate: Pia neuvoo, miten tunnistat laadukkaan t-paidan! Kierrätyskeskuksen YouTube kanava.<https://www.youtube.com/watch?v=pqU4I5zWquY> Katsottu 19.1.2024
- MartatTV (2021). Näillä Marttojen vinkeillä tunnistat laadukkaan vaatteen. Marttojen YouTube kanava. <https://www.youtube.com/watch?v=cpMCZasbSH0> Katsottu 19.1.2024
- Verkko Varia (2016). Ostokäyttäytyminen. Vantaan ammattiopiston verkko-oppimateriaali. <https://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/?page_id=54> Viitattu 19.1.2024
- Vuorio, Vilma (2023). WWF: World Wildlife Fund. <https://wwf.fi/earthhour/ideat/opi-lisaa-siita-miten-pikamuoti-kuormittaa-ymparistoa/> Viitattu 5.1.2024.
Kuvat:
- Suomen kartta: Map of Finland – Single Color https://freevectormaps.com/finland/FI-EPS-01-0001?ref=more_region_map Muokannut Juulia Junnonen
- T-paita: Adobe Stock. Cartoon T-Shirt Vector Illustration https://stock.adobe.com/fi/images/cartoon-t-shirt-vector-illustration/164001462 Muokannut Juulia Junnonen
- Vesilasi: Adobe Stock. Glass of Water Cartoon - A vector cartoon illustration of a glass of Water.Glass of Water Cartoon - A vector cartoon illustration of a glass of Water. https://stock.adobe.com/search?k=a+glass+of+water+cartoon&asset_id=260125376
- Vaatekasa: iStock https://www.istockphoto.com/fi/vektori/vektorikuva-sotkuisen-likapyykkikasan-kanssa-iso-kasa-hy%C3%B6dytt%C3%B6mi%C3%A4-vaatteita-ei-gm1089394444-292244257
- Mies ihmettelemässä: Dreamstime. Man wondering with a question mark. https://www.dreamstime.com/man-wondering-question-mark-surprised-shocked-female-character-design-questioned-pose-vector-illustration-flat-style-image266085009
- Tekstiilikaatopaikka: https://uhsswordandshield.com/30704/opinion/the-fault-in-fast-fashion/
Kommentit
Lähetä kommentti