Johdanto oppimateriaaliin
Tervetuloa tutustumaan oppimateriaaliin, jossa käsitellään kiertotaloutta ja sen läsnäoloa arkisessa elämässämme! Kiertotalous eli tuotteiden elinkaarta pidentävä sekä jätteen määrää vähentävä tuotanto- ja kulutusmalli on vastakohta perinteiselle lineaariselle talouden mallille, jonka keskiössä on jatkuva kuluttaminen ja uusien raaka-aineiden käyttö. Kiertotaloudessa jo käytössä olevat luonnonvarat ja materiaalit ja niistä valmistetut tuotteet pyritään pitämään käytössä mahdollisimman pitkään. Tuotteiden ja tavaroiden elinkaarta pidennetään esimerkiksi korjaamalla, kunnostamalla, vuokraamalla, uudelleen käyttämällä ja kierrättämällä. (Kirchherr, Reike & Hekkert, 2017; Sjöblom & Virsu, 2022; Euroopan parlamentti.)
Maapallon resurssien hupenemisen ja ilmastonmuutoksen myötä jokaisen tulisi ymmärtää kiertotalouden pääperiaatteet ja osata soveltaa omaa toimintaansa kohti kestävämpää tulevaisuutta. Tämän oppimateriaalin tavoitteena onkin herättää pohdintaa ja keskustelua kiertotaloudesta ja sen teemoista tarjoamalla arkipäiväisiä näkökulmia aiheeseen liittyen. Oppimateriaalissa kiertotaloutta käsitellään maantieteen, psykologian, terveystiedon, kuvataiteen, suomen kielen ja kirjallisuuden sekä yhteiskuntaopin näkökulmista, mutta materiaalia voi hyödyntää myös biologian ja kemian opetuksen yhteydessä.
Blogin sisältö tarjoaa runsaasti niin aiheeseen liittyviä teoriaosuuksia kuin myös kiertotalouteen liittyviä käytännön ratkaisuja, jotka tukevat ekososiaalista kasvatusta lukiotasoisesti. Oppimateriaalissa tulee esille pohdintaosuuksia, jotka soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi pienryhmiin tai koko luokan välisille keskustelutuokioille. Oppimateriaaliin kuuluu myös itsenäisempiä aiheeseen liittyviä tehtäviä, jotka on räätälöity vastaamaan lukion opetussuunnitelman tavoitteita.
Opettajat voivat hyödyntää tätä blogia tarjoamalla sitä vapaasti oppilaille luettavaksi esimerkiksi ennakkomateriaalina, jonka pohjalta voidaan laatia paneelikeskusteluja, esseetehtäviä tai jopa työpajoja eli hieman intensiivisempiä oppilaiden vuorovaikutusta tukevia seminaarin kaltaisia kokouksia. Flipped classroom eli käänteinen opetus on myös menetelmä, jota voidaan hyödyntää – tällöin opettajan ja oppilaiden vuorovaikutukselle tulee kuitenkin varata tarpeeksi aikaa, jotta tästä sähköisestä oppimateriaalista saadaan kaikki hyöty irti.
Toivottavasti löydätte oppimateriaalistamme mielenkiintoista sisältöä!
Opiskelun iloa!
Lähteet
Kirchherr, J., Reike, D. & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation and Recycling. 127, 221–232. <https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2017.09.005> Viitattu 25.1.2024
Mitä kiertotalous on ja miksi sillä on merkitystä? (2023). Euroopan parlamentti. Verkkojulkaisu. Saatavilla: <https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/economy/20151201STO05603/mita-kiertotalous-on-ja-miksi-silla-on-merkitysta> Viitattu 25.1.2024
Sjöblom, P., & Virsu, V. (2022). Kiertotalous-sanan tunnettuus ja merkitystulkinnat. Puhe ja kieli, 41(4), 265–284. <https://doi.org/10.23997/pk.113853> Viitattu 25.1.2024
Kommentit
Lähetä kommentti